For 10. klasse på Michael Skolen i Herlev har skoleåret været fyldt med spændende og vigtige projekter. Vi sluttede året af med et besøg på Danmarks største demokratifestival, Folkemødet på Bornholm. Vi deltog i Folkemødet for at fortælle om et særligt projekt, som har fyldt rigtig meget vores i hjerter – vores indsamling til en skole i byen Mykolaiv i det
Arkiver: Artikler
Menneske og maskine – AI og kunstig intelligens i undervisningen
På Waldorfskolen i København har vi fagtimer i IT for vores 7. – 9. klasse. Tanken med forløbene på de tre klassetrin er at skabe en sammenhængende forståelse af computerteknologi, menneske og samfund for eleverne. I 9. klasse har kunstig intelligens i flere år både været udgangspunkt for diskussioner i plenum i klassen og for de selvvalgte emner til fordybelse. Når vi taler
Sammenhæng giver trivsel
Trivslen på steinerskoler er generelt høj. Det har talrige undersøgelser gennem årene kunnet bekræfte. Alligevel er det på steinerskoler ligesom på andre skoler ikke alle børn, der trives. Derfor er det vigtigt kontinuerligt at arbejde med at støtte elevernes trivsel både fagligt, socialt og personligt i skolen. Det sker bedst, når eleverne oplever sammenhæng i relationerne og det, der går for
Elever fra steinerskoler klarer sig godt i uddannelsessystemet
Elever, der har gået på steinerskoler, klarer sig generelt godt på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. De vælger mange forskellige livsveje til uddannelse og beskæftigelse, og de er repræsenteret bredt i alle dele af samfundet. Det viser både tal, undersøgelser og beretninger fra tidligere elever. Faktisk opnår elever, der har gået på steinerskoler, højere karakterer på ungdomsuddannelser, og på videregående uddannelser. Elever,
Uroksen fra Vig, Egtvedpigen og Hindsgavldolken
Vi ved det alle sammen, 4. klasse er vikingeåret. Nordens gudesagn er drysset smukt og grufuldt ud over hele skoleåret; Vølvens spådom på stavrim, vikingelejr på et vikingecenter, kraftfulde fortællinger om list og bedrag, vikingeudklædning til fastelavn, ornamenter, måske et skuespil til en månedsfest, snitterier af runestave og alle de skønne fortællinger. 4. klasse er et fedt år! Som klasselærer er det
Uddannelsesreformers betydning for steinerskoler
Den danske folkeskole skal have nye fagplaner – 1081 bindende læringsmål skal reduceres til 215. En ny omfattende reform af ungdomsuddannelser skal gøre op med nutidens dannelsesbegreb og sætte fokus på både den latinske og græske dannelsestradition. Hvad betyder det for frie skoler og Steiner HF? Som en del af aftalen om at frisætte folkeskolen nedsatte regeringen i januar en
Skoven, blommerne og sangene
– ude i årstiderne med de mindste Nu er det blevet efterår og vinteren nærmere sig. Vi kan se det derude, bladene skifter farver, og træerne står med deres røde, gule, orange og brune farver, som en forvandling, der fortæller os at snart bliver de nøgne, og dyrene går i hi. De lyse timer bliver færre og mørket fylder, hvad
Bonde og håndværker i 3. klasse
På Steinerskolen i Aarhus tager vi i hjemstavnslæren i 3. klasse udgangspunkt i det gamle håndværk. Mere specifikt arbejdes der med bondens liv i gamle dage, og eleverne kan arbejde med uld, smedning, murer- og tømrerarbejde. Denne artikel omhandler en konkret periode i 2022-2023, og er kommet frem i samtale mellem håndværkslærer Tanja Schmedes og Karina Stammose Randolph, der er klasselærer. I
Langsomt bevæger vi os ud i landskabet og ind i geografien
Når vi påbegynder arbejdet med geografi i 4. klasse, så nærmer vi os verden på en anden måde end tidligere, en mere iagttagende og studerende måde. Det er Danmarks, altså hjemlandets, geografi vi begynder med, og vi starter i det helt nære – klasseværelset. Vi lever os ind i fuglens perspektiv og forsøger at se rummet oppefra. Hvordan ser stolene
ISLAND – her er fænomenerne lige udenfor klasselokalet
Det, som gør en geologiperiode netop på Island specielt spændende, er, at her har vi mulighed for at se og opleve mange forskellige geologiske fænomener i vorses nærmeste omgivelse med alle vores sanser. Den første gang jeg havde 7. klasse begynde et udbrud i Grimsvötn under den store isbred Vatnajökull, det skete midt i vores geologiperiode. Den anden gang jeg havde