For 10. klasse på Michael Skolen i Herlev har skoleåret været fyldt med spændende og vigtige projekter. Vi sluttede året af med et besøg på Danmarks største demokratifestival, Folkemødet på Bornholm. Vi deltog i Folkemødet for at fortælle om et særligt projekt, som har fyldt rigtig meget vores i hjerter – vores indsamling til en skole i byen Mykolaiv i det sydlige Ukraine. Men der blev også tid til at fortælle om vores håndværksfag og om, hvad en steinerskole er.
Folkemødet er en årlig tilbagevendende begivenhed i Allinge på Bornholm. Her mødes politikere, organisationer, foreninger og virksomheder med folk fra nær og fjern. Der er både seriøs debat og festivalstemning, og mødet giver almindelige mennesker en helt særlig mulighed for at nå beslutningstagerne og blive hørt. Alt det var vi en del af i to døgn, som en del af Folkemødets Ung Agenda.
“Folkemødet var en stor og spændende oplevelse. Ingen af os havde været der før, og mange af os vidste ikke så meget om, hvad det var. Det var et eventyr i sig selv med partiernes boder, madboder, og mange forskellige scener, hvor der var folk der gerne ville sprede deres budskab. Der var scener på hvert hjørne, hvor man ofte kunne høre debatter eller præsentationer fra politikere og andre. Vi lavede også vores egen præsentation af vores projekt med Ukraine og fortalte lidt om Steinerskoler. Vi havde det meget sjovt og fik lov til at møde og se en masse spændende mennesker. Vi sov i telt og det var hyggeligt.”
Klara og Marion, 10. klasse, Michael Skolen
Vi satte Ukraine på Ung Agenda
Formålet med turen til Bornholm var at præsentere vores ukraineprojekt, som vi fortalte om i Steinerbladet i marts i år. I efteråret 2023 samlede vi i samarbejde med Vidar Skolen i Gentofte og den danske nødhjælpsorganisation Bevar Ukraine ting og penge ind til skolen ‘Lyceum no. 2’ i Mykolaiv.
På Folkemødet fortalte vi om, hvad vi har lært af projektet. Vi har blandt andet opdaget, at vi som unge danskere rent faktisk kan have en betydning for jævnaldrende unge, der lever i krig. Vi indså også, hvor privilegerede vi er.
“Det var underligt at høre historier fra nogen, der har oplevet noget så voldsomt, så tæt på. En ting er at læse om noget, nogle andre har oplevet, men at sidde og rent faktisk kommunikere med andre unge ansigt til ansigt og få noget fortalt, der rører et andet menneske så dybt – det er noget helt andet end at sidde med en nyhedsartikel. Det er skræmmende at tænke på, at unge mennesker som os sidder i en frygt, som vi på ingen måde kan relatere til.”
Asta og Chili, 10. klasse, Michael Skolen
Postkort fra Ungdomshøjen
Det var en stor oplevelse at stå på scenen på Ungdomshøjen og fortælle andre unge om om vores projekt. Vi havde lavet vores egne postkort, og bad publikum om at skrive en hilsen til vores venner fra Mykolaiv. Postkortene sendte vi til Lyceum no. 2 efter sommerferien sammen med de sidste ting, vi havde indsamlet til skolen.
Debat i håndværksgrupper
Til sidst fik publikum mulighed for at lære at knytte et armbånd – en opgave vi havde valgt at tage med for at vise både den styrke, som vi oplever håndværket er i steinerskolen, og hvordan en spændende samtale kan udfolde sig over arbejdet i håndværkstimerne, f.eks. den demokratiske samtale. Vi havde forberedt nogle debatspørgsmål, med fokus på de unges situation i Ukraine, som vi stilllede publikum, mens de knyttede armbåndene i små grupper. Vi fik også fortalt lidt om vores egen skole, og om de ting, der gør steinerskoler til noget særligt.
”I de større klasser bliver det mere og mere sjældent, at man får et helt nyt fag, fordi man oftest bygger oven på noget, man allerede har lært. Men i håndværkstimerne lærer man noget, man måske aldrig har beskæftiges sig med tidligere. Dansk har man fra første klasse, til vi er færdig med skolen, men kobberstøbning og sølvsmedning
møder vi først i Steiner HF. Håndværk er et fag, der til tider udfordrer de sædvanlige grupperinger i klassen. Det kan bringe os tættere på hinanden og skaber et godt og sundt fællesskab. Når man har håndarbejde, kan man falde i snak med sine klassekammerater på nye måder. Det er f.eks. svært at snakke om alt eller intet, når man skal begrave næsen i en novelleanalyse, men når man sidder over for hinanden med en væv imellem sig, flyder samtalen som oftest lettere.”
Asta og Laura, 10. klasse, Michael Skolen
Møde med Mykolaivs borgmester
På folkemødet havde Europa Kommissionen inviteret Mykolaivs borgmester, Oleksandr Sienkevych, til debat i deres telt. Vi kom ind i slutningen af debatten og hørte debatpanelet snakke om, om det var muligt for Ukraine at blive en del af EU – og hvad det ville betyde for vores forhold til Rusland. Efter debatten fik vi lov til at hilse på Oleksandr og stille ham nogle spørgsmål. Han virkede meget interesseret i det arbejde, vi har lavet for at hjælpe Ukraine. Han fortalte, at han har en datter på 14 år, som bor i Polen pga. krigen. Han ser hende meget sjældent, fordi han arbejder og rejser til forskellige byer rundt omkring i verden for at gøre opmærksom på, at krigen stadig raser, og for at skaffe penge til genopbygningen af Mykolaiv.
Ukraineprojektet fortsætter
Noget, der har været meget ekstraordinært ved vores projekt er, at vi har haft direkte kontakt med eleverne i Ukraine via online-møder. Vi har fået en mulighed for at sætte os ind i deres hverdag. Mykolaiv ligger 60–70 kilometer fra fronten, og eleverne har kun online-undervisning, fordi det er for farligt at gå i skole pga. de russiske bombardementer.
Så de sidder derhjemme bag deres skærme. Man kan sammenligne deres hverdag med Zoom-undervisning under Corona – bortset fra, at der flere gange i døgnet lyder en luftalarm over deres hoveder. De unge i Ukraine har siddet på samme måde i mere end fire år nu, først under Corona og nu under krig. De savner en normal hverdag, hvor de kan se hinanden og være sammen. Og hvor de ikke skal være bange.
Da vi i november 2023 samlede ind til skolen i Mykolaiv var det blandt andet brugte laptops og store skærme, yogamåtter og andet udstyr til beskyttelsesrum, og penge til indkøb af førstehjælpsudstyr. Projektet er støttet af Globus-puljen, som støtter samarbejde mellem danske uddannelsesinstitutioner og partnere i det Globale Syd som kan skabe engagement i det internationale udviklingssamarbejde og FN’s Verdensmål – se globuspuljen.dk.
I efteråret 2024 fortsætter Michael Skolen ukraineprojektet med den kommede 10. klasse, men denne gang bliver det med en Waldorf-/steinerskole i den ukrainske by Kryvyi Rih. Der er Waldorf-/steinerinstitutioner i ni ukrainske byer, alle er hårdt ramt af krigen og ressourcerne er knappe. Skolen i Kryvyi Rih er i færd med at bygge beskyttelsesrum, og efterårets indsamling vil støtte dette projekt.