Af Robbin Hayman  Underviser på Marjattas STU/Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse. Opmærksomhedeni en tidlig kopmorgenkaffe  Det er i ungdommen vores identitet dannes, og i denne periode har vi virkelig brug for at blive set af forældre, lærere eller andre voksne. Nogle gange er det ganske små ting, der skal til for at ændre teenagerens hverdag. Robbin Hayman underviser på Marjattas STU og beskriver

Bring musikken ind i børnehaven

Vi sidder i børnehaven og spiser formiddagsmad rundt om bålpladsen. Træstammerne vi sidder på ligner en krokodille – en lydkrokodille – men ikke alle børn har opdaget det endnu. Af Kirstine Enggaard Leder Rudolf Steiner Udebørnehaven Stjernedalen, Kgs. Lyngby. Krokodillens hoved vipper lidt, da et barn sætter sig, og barnet spørger: »hvorfor vipper den?« »Det er en vippe-krokodille«, siger en voksen, »og den er

Varmen i smedjen

Interview med Hans Diedrich Genzmer, smed på Vidarskolen i Gentofte. I den første smedetime i 9. klasse skal eleverne lære at styre varmen. Her er ingen automatiske knapper. Det er mængden af luft, der bestemmer. De skal lære at se, hvornår jernet er rødglødende, hvornår de kan hamre. Det er en proces, hvor de kommer til sig selv. Forglemmer de

Regnbuenisser

Lag regnbuenisser til lek og pynt I førsteklasse på Barnebråten er disse nissene fremme hele året, og de lever et rikt liv med barna her. De får egne hus, slott og landskap med planter de kan bo i, og de får sitte på med toget når barna bygger togbane. Nissene har til og med kjørt Zipline i en liten kurv