The good and the bad and the beautiful – Om sammenhenger og læring

De gode sammenhengene Som lærer vet jeg så inderlig godt, at når jeg selv, eller noen av mine elever fatter en sammenheng, da kommer det glød i læringen. I slike øyeblikk, hvor sammenhenger plutselig oppstår eller skapes hos elevene, er det ikke lenger læreren som fører an. Da får undervisningen vinger. Spørsmål og forklaringer, hypoteser og konklusjoner kommer som av

Må vi få mange sunde, idérige børn i fremtiden – om materialevalget i børnehaven

Ved første besøg i en Rudolf Steiner-børnehave opdager gæsten ofte, at der er en mindre mængde legetøj, og at det, der er, er anderledes end i andre børnehaver. Der kan være malet billeder på væggene, hænge draperede stykker silkestof ned fra lofterne som tag og vægge i små dukkekroge, og der kan stå kurve med grankogler, sten, træstykker, kastanjer og

Audonicon – bygget til lærere

Audonicon har siden 1983 ligget i det bakkede landskab ved Skanderborg som en hvid, kuplet bygning med sort tag. I 1989 rejste den mægtige tagkappe sig bag bygningen, så den udover at danne ramme om lærerseminariet også rummede en stor scene og teatersal. Audonicon blev bygget ud fra et behov om at omgive de vordende lærere med udfordrende, højtidsstemt arkitektur,