Fysikksløyd CAMERA OBSCURA

Begrepet sløyd forbindes som regel med den tradisjonsrike tresløyden. Men det finnes mange fagretninger innenfor betegnelsen, blant annet metallsløyd, papirsløyd og plastsløyd. Fysikksløyd var tidligere et eget fag i ungdoms­skolen, der teoriene møtte praksis gjennom bygging av modeller. Dersom man ønsker å dreie sløydundervisningen i en tverrfaglig retning mot fysikk, eller trenger praktiske oppgaver i en hovedfagsperiode, kan internett inspirere.

Min heldige barndom – og hvordan tidstyvene sniger sig ind på os

Kort før jeg skulle vælge emne til min årsopgave, læste jeg Michael Endes roman Momo fra 1973. Bogen handler om pigen Momo, som tager kampen op mod tidstyvene – de grå mænd. Tidstyvene beordrer menneskene til at bruge mindre tid på unødvendig samvær, så de kan spare tid og tjene flere penge. Og selvom det er en eventyrfortælling, så beskriver

IT: Kritisk sans, kalligrafi og konkrete færdigheder

Steinerskolen i København har taget fat på det, som mange skoler oplever som en hvepserede – it-undervisningen. «Hvornår, hvordan og hvorfor it?» blev sidste år til et tværfagligt pilotprojekt i 7. klasse (norsk 6.klasse). Kunst- og it-lærer Lais Christensen samarbejdede med klassens hovedfagslærer og fortæller her om projektet, der resulterede i at it fra dette skoleår er fast på skemaet.

Lag selv: Insektshotell

Vil du bidra til å gjøre hagen din eller nærmiljøet ditt til en liten øko-øy? Et viktig skritt på veien er å ta vare på insektene. Dagens hager er i ferd med å miste sin naturlige balanse grunnet økende bruk av ugressmidler, kunstgjødsel, kjøpe-plener og striglede busker. I disse hagene trives ikke insekter. Vil du derimot at hagen din skal

The good and the bad and the beautiful – Om sammenhenger og læring

De gode sammenhengene Som lærer vet jeg så inderlig godt, at når jeg selv, eller noen av mine elever fatter en sammenheng, da kommer det glød i læringen. I slike øyeblikk, hvor sammenhenger plutselig oppstår eller skapes hos elevene, er det ikke lenger læreren som fører an. Da får undervisningen vinger. Spørsmål og forklaringer, hypoteser og konklusjoner kommer som av

Må vi få mange sunde, idérige børn i fremtiden – om materialevalget i børnehaven

Ved første besøg i en Rudolf Steiner-børnehave opdager gæsten ofte, at der er en mindre mængde legetøj, og at det, der er, er anderledes end i andre børnehaver. Der kan være malet billeder på væggene, hænge draperede stykker silkestof ned fra lofterne som tag og vægge i små dukkekroge, og der kan stå kurve med grankogler, sten, træstykker, kastanjer og