Nodelære og brøker i 4. klasse

Imens alle varmer deres fløjter, strækker vi lidt ud og får kroppen rørt. Vi øver rytmer, sange, recitationer eller måske tabeller alt efter, hvad vi trænger til at øve. Det skaber samling og fokus, når vores fysik bliver rystet på plads, og vi alle står vi godt på begge ben. Så er vi klar. Af Heidi Voxen Klasselærer ved Rudolf Steiner

Bring musikken ind i børnehaven

Vi sidder i børnehaven og spiser formiddagsmad rundt om bålpladsen. Træstammerne vi sidder på ligner en krokodille – en lydkrokodille – men ikke alle børn har opdaget det endnu. Af Kirstine Enggaard Leder Rudolf Steiner Udebørnehaven Stjernedalen, Kgs. Lyngby. Krokodillens hoved vipper lidt, da et barn sætter sig, og barnet spørger: »hvorfor vipper den?« »Det er en vippe-krokodille«, siger en voksen, »og den er