Her fyrer vi op under undervisningen og banker forståelsen ind

Det er fantastisk at opleve, når en forsigtig elev, uden den store tro på egne evner, pludselige kan smede. Jeg får som underviser lov at bevidne den forvandling og begejstring, som eleverne oplever, når de hamrer løs og forvandler det hårde jern ved hjælp af deres egen vilje. Når de bagefter står med en færdig kniv i hånden og ser resultat af deres egen indsats, er min glæde lige så stor som deres.

I 2015 besluttede Steiner Skolen i Vejle, at de ville fyre op under håndværksfagene og i den anledning blev der bygget en smedje og indrettet et nyt sløjdlokale. I 2016 stod den nybyggede smedje klar til undervisning. Jeg blev ansat til at varetage undervisning i sløjd, havebrug, smedning og naturfag på alle klassetrin.

Ydmyghed

I løbet af skoleåret er det fortrinsvist eleverne fra 7. klasse og op, der besøger smedjen i perioder med kunst og håndværksfag. Her fremstiller de forskellige ting, fx knive, knager, lysestager eller vedhæng til halskæder. Det er altid et godt fag at have som lærer, da eleverne stort set altid glæder sig til at skulle i smedjen. Drengene møder ivrigt op og kan næsten ikke vente med at komme i gang, mens pigerne ofte er lidt mere afventende. Som timeren skrider frem ser jeg ofte at drengene bliver mere ydmyge, da faget kræver meget opmærksomhed, vedholdenhed og i det hele taget meget tilstedeværelse. Alt sammen noget jeg oplever, at pigerne typisk har lettere ved.

Eventyr i smedjen

Ved michaelstid er det stemningen, der er i højsæde. Naturbørnehaven og de yngre klasser kommer på besøg, og nu skaber smedjen ramme om en inderlig michaelsstund. Børnene lytter stille til et eventyr om, hvordan ridderen med den karminrøde kappe fik nye sko til sin hest. Eller til det om dragen, der opsøgte smeden en sen aften, fordi den havde tandpine og havde brug for smedens hjælp. De dårlige tænder rykkede smeden ud, og han har dem endnu i en æske.

Efter eventyre ser børnene til, mens smeden arbejder i skæret fra essens ild og gnister. Det ene år var det en lille knage til ridderens kappe, det andet en lykkebringende hestesko, der blev smedet.

Varmen og den indre glød

Senere på året er der bazar på skolen. Her er smedjen åben for alle, både børn og voksne. Børne og deres forældre får mulighed for at få hjælp af smeden til at smede deres eget vedhæng til en halskæde. Det er stemningsfyldt, men på en anden måde, da det her er børnene selv, der skal svinge hammeren, de mærker varmen og den indre glød.

For os på Steiner Skolen i Vejle er smedning et nyt fag. Som håndværkslærer oplever jeg, at her ligger et stort potentiale, dels i det individuelle kunstneriske arbejde for eleven, dels i det sociale, når eleverne skal arbejde sammen om at forvandle jernet – de bliver i bogstaveligste forstand banket godt sammen.

I smedjen opdager vi med jernnæver og brænder for vores arbejde.

Foto: Line Bruhn Andersson

Foto: Line Bruhn Andersson

Jeppe Døhr

Håndværks- og naturfagslærer, Steiner Skolen i Vejle