På Steinerskolen i Aarhus tager vi i hjemstavnslæren i 3. klasse udgangspunkt i det gamle håndværk. Mere specifikt arbejdes der med bondens liv i gamle dage, og eleverne kan arbejde med uld, smedning, murer- og tømrerarbejde. Denne artikel omhandler en konkret periode i 2022-2023, og er kommet frem i samtale mellem håndværkslærer Tanja Schmedes og Karina Stammose Randolph, der er klasselærer. I
Arkiver: Artikler
Langsomt bevæger vi os ud i landskabet og ind i geografien
Når vi påbegynder arbejdet med geografi i 4. klasse, så nærmer vi os verden på en anden måde end tidligere, en mere iagttagende og studerende måde. Det er Danmarks, altså hjemlandets, geografi vi begynder med, og vi starter i det helt nære – klasseværelset. Vi lever os ind i fuglens perspektiv og forsøger at se rummet oppefra. Hvordan ser stolene
ISLAND – her er fænomenerne lige udenfor klasselokalet
Det, som gør en geologiperiode netop på Island specielt spændende, er, at her har vi mulighed for at se og opleve mange forskellige geologiske fænomener i vorses nærmeste omgivelse med alle vores sanser. Den første gang jeg havde 7. klasse begynde et udbrud i Grimsvötn under den store isbred Vatnajökull, det skete midt i vores geologiperiode. Den anden gang jeg havde
To danske 10. klasser skabte forandring for elever i Ukraine
Når godt 30 elever fra to skoler går sammen om at samle ind til andre unge på deres egen alder, så er de med til at skabe forandring. To 10. klasser fordelte sig i grupper og arbejdede med sociale medier og kommunikation, fundraising og donationer eller logistik og økonomi. Under vejs i projektugen havde de hele tiden kontakt med de
Det starter i børnehaveklassen
Marie Lassen har været børnehaveklassepædagog i 11 år, undervejs har hun også været klasselærer for en klasse frem til 5. kl. Randi Romvig har haft en samtale med Marie om, hvordan hun arbejder for at skabe en klasse, der fungerer godt sammen og passer på hinanden. Hvad er det vigtigste for at få en god start på en ny klasse?
Harald i den elektriske stol – relationen mellem fænomen og teori i naturfagsundervisningen
“Han skal begraves”, “Harald skal begraves nu,” lyder det fra Tobias, Clara og Freya i 8. klasse ved Steinerskolen i Vejle. Udsagnene følger lidt uventet, efter at vi sammen har lavet en enkel elektrisk stol, som vi har koblet til elstikket via en skilletrafo. Det har været en stemningsfuld time, vi har hørt historien om Thomas Eddison, som sidst i 1800-tallet
Byttekrok
I Askeladden steinerbarnehage på Hurum har foreldre og barnehagen laget en byttekrok sammen. Ideen kom fra at en forelder som ønsket et lavterskel brukttilbud i nærheten, hvor alt fra yttertøy, sokker, bukser og basisplagg kunne gis videre uten å måtte annonsere og sende klær. Det er heller ikke alt man kan legge ut for salg, selv om klærne har mye
Ut på tur
Det er herlig å være ute i naturen en hel dag, hver uke, med elevene. På uteskolen vandrer vi over små og store åser, arbeider i skolehagen, gjør vedlikehold, bygger hytter og lager mat på bål. Tradisjonen tro varierer arbeidsoppgavene i takt med naturens gang og årstid. Et bilde på hele elevenes skolegang kan se slik ut fra lærerperspektivet: de
Tillit til ordene
En gang var ordet og det det nevner ett. Språket hadde en skapende kraft som manifesterte virkeligheten. Barna ble fortalt at de ikke måtte nevne bjørnen og ulven ved sine rette navn. Det betyr ulykke, fikk de høre. Det var ikke snakk om vage fornemmelser og assossiasjoner; nei, det var en helt konkret og livsnær opplevelse av at å si
Elevbibliotekets gleder
Elevbiblioteket på Steinerskolen på Skjold befinner seg i en hylle som dekker en hel vegg i 5.-klasserommet, hvor skolen over mange år har samlet alle slags bøker som skal fenge elevenes leseinteresse. 5. klasse holder tili det store bygget der mellom- og ungdomstrinnet har klasserom. For de små elevene på barnetrinnet er det trygt å bli ønsket velkommen inn i