Vil du bidra til å gjøre hagen din eller nærmiljøet ditt til en liten øko-øy? Et viktig skritt på veien er å ta vare på insektene. Dagens hager er i ferd med å miste sin naturlige balanse grunnet økende bruk av ugressmidler, kunstgjødsel, kjøpe-plener og striglede busker. I disse hagene trives ikke insekter. Vil du derimot at hagen din skal
Arkiver: Artikler
The good and the bad and the beautiful – Om sammenhenger og læring
De gode sammenhengene Som lærer vet jeg så inderlig godt, at når jeg selv, eller noen av mine elever fatter en sammenheng, da kommer det glød i læringen. I slike øyeblikk, hvor sammenhenger plutselig oppstår eller skapes hos elevene, er det ikke lenger læreren som fører an. Da får undervisningen vinger. Spørsmål og forklaringer, hypoteser og konklusjoner kommer som av
Må vi få mange sunde, idérige børn i fremtiden – om materialevalget i børnehaven
Ved første besøg i en Rudolf Steiner-børnehave opdager gæsten ofte, at der er en mindre mængde legetøj, og at det, der er, er anderledes end i andre børnehaver. Der kan være malet billeder på væggene, hænge draperede stykker silkestof ned fra lofterne som tag og vægge i små dukkekroge, og der kan stå kurve med grankogler, sten, træstykker, kastanjer og
Der er nogen, der går heltamok og fejer loftet
I 6. klasse begynder eleverne på Rudolf Steiner-Skolen i Odense selv at gøre hovedrent om fredagen. Indtil da har det været forældrene, der hver uge skulle sørge for, at klasselokalet var smukt og indbydende mandag morgen, når eleverne kommer glade og friske til den nye uge. Men i 6. klasse er det nu op til eleverne selv at tage det
Audonicon – bygget til lærere
Audonicon har siden 1983 ligget i det bakkede landskab ved Skanderborg som en hvid, kuplet bygning med sort tag. I 1989 rejste den mægtige tagkappe sig bag bygningen, så den udover at danne ramme om lærerseminariet også rummede en stor scene og teatersal. Audonicon blev bygget ud fra et behov om at omgive de vordende lærere med udfordrende, højtidsstemt arkitektur,
Her fyrer vi op under undervisningen og banker forståelsen ind
Det er fantastisk at opleve, når en forsigtig elev, uden den store tro på egne evner, pludselige kan smede. Jeg får som underviser lov at bevidne den forvandling og begejstring, som eleverne oplever, når de hamrer løs og forvandler det hårde jern ved hjælp af deres egen vilje. Når de bagefter står med en færdig kniv i hånden og ser
Eurytmien, kroppen og rummet
I følge Rudolf Steiners åndsvidenskab er vi imellem død og fødsel i et rum uden dimensioner – når vi ved fødslen ankommer til jordsfæren, skaber vi ud fra os selv det tredimensionelle rum. Hele vores liv lever vi med og i dette rum og søger en ligevægt i de tre dimensioner. Denne ligevægt er vigtig for vores evne til at fokusere,