Det var engang en jente på seks år som drev sitt lille spill med pappaen sin. Som så mange andre øvelser i de første leveårene hadde hun selvsagt funnet også på dette helt på egenhånd. Spillet foregikk slik: Hver gang hun ventet faren hjem, klatret hun opp på spisestuebordet og sto med tåspissene helt ytterst ved bordkanten. Han kom inn
Arkiver: Artikler
Man har ikke brug for mere af dét, der ikke virker
Titlen på denne artikel er indlysende. Ikke desto mindre bevilges specialundervisning oftest til at sætte yderligere fokus på dét, barnet ikke kan – kan du ikke læse, så må vi terpe ekstra med læsning! En tidligere pædagog, klasse- og specialundervisningslærer reflekterer over, hvad der egentlig har gjort en forskel, når hun tænker tilbage på sin praksis. Jeg hader alle voksne!
Inklusion, besparelser og Steinerskoler
Hvor er logikken i, at besparelser på specialundervisning skulle give bedre inklusion? Det forholder sig snarere omvendt; God specialundervisning giver det enkelte barn den støtte, der gør, at barnet kan være en del af et større fællesskab. Inklusion er blevet et modeord, hvis betydning ofte er uklar. Selvfølgelig skal man prøve at inkludere flest mulige børn i almenundervisningen. Problemet er
Rudolf Steinerskolen i Bergen
I nydelige omgivelser med utsikt til Gamlehaugen, kongens bolig i Bergen, finner vi Steinerskolen i Bergen. Rundt skolen er en stor og veldrevet skolehage som vitner om ivrig kontakt med jorden. Lyden av musikk i form av fioliner, sang og et band som øver, forteller oss om et levende kulturliv.
Speciallæreren skal lytte til eleven
I 2. klasse fandt vi (jeg, mine forældre og lærerne) ud af at jeg er ordblind, fordi jeg vendte bogstaver og tal spejlvendt og ikke kunne følge med i den skriftlige i undervisning. Jeg går nu i 11. klasse og har stadig brug for hjælp i matematik og skriver meget langsomt og med mange stavefejl. Til gengæld læser jeg både
Ungdom som faller utenfor
Mediene påminner oss regelmessig om ungdom som faller ut av videregående skole, ungdom som står i fare for aldri å komme inn i arbeidslivet. Det største frafallet er på de yrkesfaglige studieretningene. Politikerens vanligste svar er at vi må minske teoriundervisningen på disse linjene. Dette kan utvilsomt være godt for noen, og også for den yrkesfaglige kvaliteten, men det er
GROSS NATIONAL HAPPINESS
Brutto Nasjonal Lykke- prosjektet i Bhutan HVOR – OG HVEM? Søndag 22. September 2013 21 mennesker fra Bhutan, Frankrike, Sveits, Canada, Columbia, Amerika, Mexico, England, Spania og Norge – på vandring opp til Tiger´s Nest i Paro-dalen i Bhutan, Druk Yul: Tordendragens land. Ikke dumt; det er snart Mikkelsmess… Det er varmt og strålende sol. Vi går i stillhet; dels fordi
Hjemmelagde knapper
Julen nærmer seg. En jente på 7 år lurer på hva hun skal gi i julepresang til bestemor og verdens snilleste tante. Til farmor og til storebror. «Jeg er blitt for stor til bare å gi bort en tegning», sier hun med alvor i stemmen. Hvordan ivareta hennes glede over å gi bort noe fint til dem hun er glad
Ikke bare solskinn
I blant dukker solskinnshistorier opp. Om det ensomme, mistilpassede barnet som begynner på en steinerskole og blomstrer i sin nye tilværelse. «Jonas-effekten», har det blitt kalt, fordi fenomenet i sin tid ble viet en hel roman av Jens Bjørneboe. De fleste som arbeider ved steinerskoler har møtt Jonas mange ganger. Men i blant dukker også andre historier opp.
Skal friskolerne fortsat være et tilbud for alle?
Regeringen er ved at gøre de danske friskoler til et tilbud for forældre med en høj indkomst og børn, der altid sidder stille og hverken er ordblinde eller har motoriske eller sociale problemer Et barn i en friskole koster i øjeblikket staten 72% af et barn i en folkeskole. Friskolerne får elever fra alle samfundslag. En socioøkonomisk undersøgelse på baggrund