Udgivelser

100 år i verden!

I 2019 feirer steinerskoler og steinerbarnehager i hele verden 100- årsjubileet til den første steinerskolen. Feiringene samles under slagordet: WALDORF 100 – learn to change the world! – det å bidra til endring i verden er både et sentralt mål i steinerpedagogikken og i feiringen. På nettsidene Waldorf100.org kan du følge de ulike prosjektene, sende inn egne prosjekter eller delta

Den Franske Revolution

8. klasse på grænsen mellem enevælde og selvstændighed I 2011 var jeg så heldig at blive ansat som klasselærer for den ene af to nye 1. klasser. Disse søde børn går nu i 8. klasse, og jeg er stadig den heldige klasselærer, men ellers har meget forandret sig. Undervisningstemaerne i steinerskolen er nøje tilpasset alderstrinnet og spejler elevernes udvikling, dette

«Jeg heter jeg!»

I Hele vår egenopplevelse samler seg i et lite ord: «jeg». Men hvem kan si hva et «jeg» er? Jeget ytrer seg på en gåtefull måte. Det viser seg også i språket: mens alle andre ord kan brukes av alle mennesker om den tingen ordet betegner, kan enhver bare bruke ordet «jeg» om seg selv. «Bare innenfra, bare gjennom seg

Leder

Kære læsere Til lykke – 2019 er vores helt eget jubilæumsår, som vi gerne vil dele med alle andre! I hele verden fejrer vi 100-året for Waldorf-/steinerpædagogikken. I 1919 åbnede den første steinerpædagogiske skole i Stuttgart i Tyskland. Tiden efter Første Verdenskrig var til reformer, og ejeren af cigaretfabrikken »Waldorf-Astoria« i Stuttgart, Emil Molt, var både socialt engageret, modig og